Τετάρτη, 3 Απριλίου 2019

Για να καταλάβουμε τις δηλώσεις του πρωθυπουργού για τον εναέριο χώρο των Σκοπίων

Ο κ. Τσίπρας,  λόγω φόρτου εργασίας, ίσως, δεν προλαβαίνει να αφομοιώσει ορισμένες έννοιες. Έτσι, όταν μιλάει, μερικές φορές, μας μπερδεύει...
του ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΑΒΒΙΔΗ
Μεταβαίνοντας προχθές στα Σκόπια έκανε κάτι δηλώσεις περί αεροδρομίου της Μίκρας από το οποίο θα συντονίζεται ο έλεγχος του εναέριου χώρου των Σκοπίων και δημιούργησε απορίες.
Τι ήθελε να πει ο πρωθυπουργός; Ίσως το αντιληφθούμε καλύτερα αν...
παρακολουθήσουμε τις ακόλουθες ερωταπαντήσεις.
Ερώτηση: Τι σημαίνει έλεγχος του εναέριου χώρου των Σκοπίων;
Απ΄. Αν στην Περιοχή Ευθύνης Πτήσεων των Σκοπίων (FIR Σκοπίων) εμφανιστεί κάποιο ιπτάμενο ίχνος αγνώστου ταυτότητος πρέπει να ελεγχθεί. Τα Σκόπια αυτήν τη στιγμή δεν έχουν αυτήν τη δυνατότητα. Αυτήν την ευθύνη την αναλαμβάνει η Ελλάδα. Με τα ραντάρ που ελέγχουν την περιοχή των Σκοπίων θα εντοπίζεται το ίχνος και αν δεν αναγνωρίζεται ως φιλικό θα πετούν αεροπλάνα της πολεμικής αεροπορίας και θα το αναχαιτίζουν. Το ραντάρ αυτό δεν είναι του Τριλόφου το οποίο βοηθά τα αεροπλάνα να προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Μακεδονίας. Είναι του Χορτιάτη και του Βιτσίου. Αυτό το κάνει η Ελλάδα μαζί με την Ιταλία εδώ και χρόνια για την Αλβανία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό το γεγονός της κάλυψης του εναέριου χώρου των Σκοπίων. Το αεροδρόμιο της Μακεδονίας δεν έχει καμία σχέση μ αυτό. Είναι καθαρά θέμα Πολεμικής Αεροπορίας και Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η Ελλάδα, λοιπόν, θα έχει την ευθύνη της εναερίου κυκλοφορίας καθώς και την ευθύνη της έρευνας και διάσωσης στον εναέριο χώρο των Σκοπίων. Κάτι που διακαώς ζητούν οι Τούρκοι από το 1975 για το μισό περίπου Αιγαίο (25ος μεσημβρινός).
Ερ: Πόσα FIR έχει η Ελλάδα; Υπάρχει και FIR Μακεδονίας;
Βέβαια και υπάρχει, παρόλο που δεν είναι ευρέως γνωστό.  Ήταν μια πολύ εύστοχη κίνηση της Ελλάδας όταν τα Σκόπια έγιναν κράτος. Τότε χώρισαν το FIR ΑΘΗΝΏΝ  σε δύο. Στο ΑΘΗΝΏΝ ΚΑΙ ΜΑΚΕΔΟΝΊΑ. Ο έλεγχος πτήσεων των αεροσκαφών γίνεται από την Αθήνα από το Κέντρο Ελέγχου Πτήσεων Αθηνών (ΚΕΠΑΘ). Το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης όπως και κάθε αεροδρόμιο στη γη ελέγχει τα αεροπλάνα της περιοχής ευθύνης του. Το ραντάρ Τριλόφου είναι για έλεγχο και προσέγγιση των αεροσκαφών στο αεροδρόμιο δεν έχει σχέση με τα ραντάρ αεράμυνας και ελέγχου του FIR.
Ερ: Υπάρχει αεροδρόμιο Μίκρας; Ποιο είναι;
Απ: Ναι, υπάρχει αεροδρόμιο Μίκρας και είναι το στρατιωτικό αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται μέσα στο αεροδρόμιο Μακεδονίας.  Κατ ουσίαν αεροδρόμιο είναι ένα δηλαδή οι διάδρομοι είναι κοινοί αλλά το ένα ονομάζεται Μακεδονία και το άλλο Μικρα.
Απ: Έχει καμιά σχέση το αεροδρόμιο Μίκρας  με το Σέδες;
Απ: Όχι.   Το Σεδες, σημειωτέον,  είναι το παλαιότερο εν ενέργεια αεροδρόμιο της Ευρώπης σήμερα.
Ερ. Θα εγκατασταθεί πολεμική μοίρα στο αεροδρόμιο Μίκρας γι αυτήν την ανάληψη ευθύνης;
Απ: Όχι. Πρώτον γιατί η απόσταση από τον Βόλο είναι λιγότερο από πέντε λεπτά και δεύτερον διότι η ίδια απόσταση της Θεσσαλονίκης από τα σταθμευμένα στο Βόλο F-16 είναι 2 λεπτά.
Μαχητικά αεροσκάφη δεν “πιάνουν” στη Μικρα. Ούτε καν για αυτό που λέμε touch and go.
Είναι πολύ δύσκολο να συνυπάρχουν πολεμική μοίρα με πολιτικό αεροδρόμιο.
Ακόμη και αυτό που λέμε ετοιμότητα (στη στρατιωτική γλώσσα readiness) είναι ανέφικτο γιατί η απογείωση πρέπει να γίνει σε δύο λεπτά. Κι αν εκείνη την ώρα υπάρχουν τρία πολιτικά να απογειωθούν;
Στη Σούδα πχ τα readiness της μοιρας γίνονται από το Τυμπακι…
Ίσως, τώρα, γίνουν περισσότερο κατανοητά όσα ήθελε να πει ο πρωθυπουργός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου