Τη διακριτή αποσύνδεση της κύρωσης της συμφωνίας των Πρεσπών στην ελληνική Βουλή από την έγκριση του πρωτοκόλλου εισδοχής της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ έχουν δεχθεί τα κράτη-μέλη της Συμμαχίας, έπειτα από τις σχετικές εισηγήσεις της Αθήνας...
του ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ
Η συγκεκριμένη παραδοχή δεν ήταν δεδομένη πριν από λίγους μήνες, καθώς στη συμφωνία των Πρεσπών γινόταν λόγος για σχεδόν ταυτόχρονη κύρωση και των δύο κειμένων.
Παρά το γεγονός ότι η αποσύνδεση αυτών των δύο ψηφοφοριών θεωρείται...
κυρίως πρακτικού χαρακτήρα δίχως ιδιαίτερες νομικές επιπτώσεις, καθώς το πρωτόκολλο εισδοχής συνιστά επακόλουθο της συμφωνίας των Πρεσπών, γίνεται σαφές ότι ο χρόνος κύρωσης αφήνεται στην απόλυτα διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, που μπορεί να τον εντάξει στον εκλογικό του σχεδιασμό. Οι πολιτικοί συνειρμοί που δημιουργεί η συγκεκριμένη εξέλιξη αμβλύνονται από καλά πληροφορημένες πηγές, οι οποίες εκτιμούν ότι πιθανή μετάθεση της κύρωσης του πρωτοκόλλου έπειτα από εκλογές, ώστε το θέμα να «μετακυλισθεί» σε πιθανή κυβέρνηση της Ν.Δ., είναι εξαιρετικά περιορισμένη.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη προέκυψε σε μία από τις πρόσφατες συνεδριάσεις του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες σε επίπεδο μονίμων αντιπροσώπων. Συγκεκριμένα, στη συνεδρίαση της 30ής Νοεμβρίου ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Αλεχάνδρο Αλβαργκονθάλεθ γνωστοποίησε ότι ο υπουργός Αναπληρωτής Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος έχει ενημερώσει για τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης. Ο αναπληρωτής γ.γ. του ΝΑΤΟ εισηγήθηκε ότι η Συμμαχία δεν πρέπει να κάνει οποιαδήποτε κίνηση προτού η συμφωνία εφαρμοστεί πλήρως από την ΠΓΔΜ και εξαντληθούν οι εσωτερικές διαδικασίες και στις δύο πρωτεύουσες.
Το αίτημα
Δύο από τις παλαιότερες χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ έθεσαν ζήτημα μη τήρησης της συμφωνίας των Πρεσπών, ζητώντας παράλληλη κύρωση από την ελληνική Βουλή και του πρωτοκόλλου εισδοχής στο ΝΑΤΟ. Επικαλέστηκαν την παράγραφο 4β του άρθρου 2 της συμφωνίας των Πρεσπών, η οποία κυριολεκτικά αναφέρει τα εξής: «Με τη λήψη της γνωστοποίησης από το Δεύτερο Μέρος (σ.σ.: ΠΓΔΜ) αναφορικά με την ολοκλήρωση όλων των εσωτερικών νομικών διαδικασιών του για τη θέση σε ισχύ της παρούσας συμφωνίας (σ.σ.: των Πρεσπών), περιλαμβανομένου ενδεχόμενου εθνικού δημοψηφίσματος με έκβαση συνάδουσα με την παρούσα συμφωνία και με την ολοκλήρωση των τροποποιήσεων στο σύνταγμα του Δεύτερου Μέρους, το Πρώτο Μέρος (σ.σ.: Ελλάδα) θα κυρώσει το πρωτόκολλο για την ένταξη του Δεύτερου Μέρους στο ΝΑΤΟ. Η εν λόγω κυρωτική διαδικασία θα ολοκληρωθεί μαζί με τη διαδικασία κύρωσης της παρούσας Συμφωνίας».
Πέρα από τα δύο συγκεκριμένα παλαιά κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ και τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας που επί της αρχής τάσσονται υπέρ της άμεσης ένταξης της ΠΓΔΜ στη Συμμαχία χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, όλες οι υπόλοιπες ετάχθησαν υπέρ της εισήγησης του αναπληρωτή γ.γ. του Βορειοατλαντικού Συμφώνου. Το αδιέξοδο ξεπεράστηκε μετά και την παρέμβαση του Αμερικανού αντιπροσώπου, ο οποίος και τόνισε ότι οι νομικές υπηρεσίες των ΗΠΑ δεν αντιμετωπίζουν στο ελληνικό χρονοδιάγραμμα κάποιο πρόβλημα εφαρμογής. Κατόπιν όλων αυτών, αποφασίστηκε στο τέλος ότι αφού ολοκληρωθούν οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες σε Ελλάδα και ΠΓΔΜ και γίνει σαφές ότι τα Σκόπια τηρούν το μέρος της συμφωνίας που τους αφορά, τότε θα αποσταλούν τα σχετικά κείμενα στο Βορειοατλαντικό Συμβούλιο προκειμένου να αρχίσει η διαδικασία υπογραφής και κύρωσης του πρωτοκόλλου εισδοχής.
Επί τούτου αξίζει να τονιστεί ότι η κύρωση του συγκεκριμένου πρωτοκόλλου μπορεί να χρειαστεί έως και δύο χρόνια, ώστε να ψηφιστεί και από τα 29 κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ. Κάτι που σημαίνει ότι η πρόβλεψη της συμφωνίας των Πρεσπών για παράλληλη κύρωση και των δύο κειμένων αποτελούσε κυρίως δείγμα καλής θέλησης από την πλευρά των Αθηνών έναντι της ΠΓΔΜ. Η Αθήνα, ως πλήρες μέλος τους ΝΑΤΟ, χρησιμοποιεί το πλεονέκτημα που της παρέχεται έναντι της ΠΓΔΜ προκειμένου να εξασφαλίσει μια περίοδο κατά την οποία θα διασφαλίσει ότι στα Σκόπια οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί έχουν, επίσης, ξεκινήσει να εφαρμόζονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου