Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2016

Η Παιδεία και η νέα πραγματικότητα

Η παιδεία είναι τεράστιο θέμα, νευραλγικός τομέας ανέκαθεν, από την αρχαιότητα, τότε που ήταν γνωστή και αυτονόητη η ύπαρξη κοινωνικών τάξεων, έτσι όπως τις ανέλυε ο Μαρξ... 


γράφει η ΕΛΕΝΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

Αλλά ας μην ανατρέξουμε τόσο πίσω στα πέτρινα χρόνια τότε που ο αγώνας για την κατάκτηση της γνώσης ήταν να φτάσεις πρώτα στο σχολείο. Διανύοντας τον χρόνο, φτάνουμε στο σήμερα και στις ανάγκες που θέτει η κοινωνία μας. Το  νόημα της παιδείας δεν εξαντλείται, ασφαλώς μόνο στην απόκτηση γνώσεων, επειδή οι γνώσεις επενεργούν στην...
διαμόρφωση του πνευματικού και ψυχικού κόσμου του ανθρώπου, στην αξιοποίηση των φυσικών του δεξιοτήτων, και στην προσαρμογή του στο περιβάλλον, φυσικό και κοινωνικό. 


Όταν ορίζουμε λοιπόν την παιδεία μόνο ως απόκτηση γνώσεων, την αντιλαμβανόμαστε στατικά και όχι σαν δύναμη που μπορεί να αλλάξει τον άνθρωπο. Οπότε μιλώντας για παιδεία μιλάμε για εκπαίδευση, το οργανωμένο σύστημα από την πολιτεία, παροχής παιδείας, στους πολίτες και στην γλώσσα. Και δυστυχώς στις μέρες μας η Ελληνική γλώσσα υποφέρει. 

Γλωσσική ένδεια. Η σύγχρονη πνευματική νόσος. 
Όταν το εκπαιδευτικό σύστημα δεν ανταποκρίνεται, όταν έχουμε έλλειψη διδακτικών μεθόδων, και διδακτικού προσωπικού, τότε έχουμε και ελλιπή εκμάθηση, καθώς και την κακοποίηση της με βαρβαρισμούς και σολοικισμούς. το σχολείο πρέπει να εφοδιάζει τον άνθρωπο με την γνώση το πνεύμα και το ήθος. Αξίες αναλλοίωτες στον χρόνο. 

<<Τα συμβόλαια τιμής>> και ο <<κώδικάς δημοκρατικού ανθρωπισμού>> εξυπηρετούν πρόσωπα και καταστάσεις.

Οι ανάγκες της εποχής μας επιβάλλουν τα εκπαιδευτικά συστήματα να είναι ανοιχτά, δυναμικά, και να προχωρούν με συνθετικό τρόπο.  Όμως επιμένουν να έχουμε σύστημα κλειστό, στατικό, θρυμματισμένο.
  • Ξέρουν οι τωρινοί σύμβουλοι  πως θα πρέπει να ρέει συνεχώς η νέα γνώση στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης?
  • Ξέρουν ότι η νέα γνώση είναι αποτέλεσμα σύνθεσης και όχι θρυμματισμού της γνώσης?
  • Ξέρουν πως αυτή η σύνθεση θα πρέπει να καλλιεργείται  στο σχολείο αρχίζοντας από το δημοτικό?
  • Ο  αιώνας αυτός θα είναι αιώνας σύνθεσης των επιστημών, το έχουν πάρει χαμπάρι?
  • Γνωρίζουν τι προσφέρει σε κάθε λαό η γλώσσα του και τι ρόλο μπορεί να παίξει ο πλούτος της Ελληνικής γλώσσας στο παγκόσμιο γλωσσικό γίγνεσθαι?-                                              -                                        


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου