Με γενίκευση των εκβιασμών και των πλειστηριασμών των σπιτιών τους έρχονται αντιμέτωποι οι πολίτες, καθώς κυβέρνηση - τραπεζικοί όμιλοι και τα κοράκια των «funds» «σφίγγουν» κι άλλο τη θηλιά γύρω από το λαιμό τους, ανάγοντας την απαλλαγή από τα «βαρίδια» των λεγόμενων «κόκκινων» δανείων σε «νούμερο 1» παράγοντα, για την τροφοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων με έναν νέο γύρο φτηνού δανεισμού...
Στο πλαίσιο αυτό, από την 1η Νοέμβρη ξεκίνησε η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια στην πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας, που αφορά στον εξονυχιστικό έλεγχο τόσο των υποθέσεων που ήδη έχουν ενταχθεί σε καθεστώς «προστασίας», όσο και αυτών που εκκρεμούν στα δικαστήρια.
Η διαδικασία προβλέπει την απευθείας πρόσβαση των τραπεζών (μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας) στα φορολογικά στοιχεία που τηρούνται στο Taxis, προκειμένου να διαπιστώνουν κατά πόσο τηρούνται τα εισοδηματικά και άλλα κριτήρια «προστασίας», που...
ενδέχεται να έχουν μεταβληθεί στη συνέχεια (π.χ. λόγω οριακής αύξησης των εισοδημάτων του λαϊκού νοικοκυριού).
Οι τράπεζες με συνοπτικές διαδικασίες θα μπορούν στη συνέχεια να προσκομίζουν στα δικαστήρια τα στοιχεία που αντλούν μέσω της πλατφόρμας, με στόχο όσο το δυνατόν γρηγορότερα να πετάνε εκτός κι αυτής της τυπικής «προστασίας» χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά.
Μάλιστα, το υπουργείο Οικονομικών σε ανακοίνωσή του αναφορικά με την ενεργοποίηση της πλατφόρμας χαρακτηριστικά επισημαίνει πως «μέσω της πλατφόρμας αυτής οι πιστωτές μπορούν να λαμβάνουν τα φορολογικά στοιχεία εισοδήματος και περιουσίας των οφειλετών του και έτσι να διαμορφώνουν άποψη για το αν κάποιος είναι επιλέξιμος για τη διατήρηση της προστασίας που παρέχει ο Ν. 3869/2010». Επιπλέον, όπως λένε, «εφόσον διαπιστωθεί ότι ο οφειλέτης αποτελεί στρατηγικό κακοπληρωτή, δηλαδή ότι διαθέτει επαρκή εισοδήματα και περιουσία αλλά δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του, τότε ο πιστωτής θα προβαίνει σε νομικές ενέργειες για τη διακοπή της προστασίας».
Ουσιαστικά, η λειτουργία της «πλατφόρμας» σηματοδοτεί την απαλλαγή των τραπεζών από «χρονοβόρες» διαδικασίες, καθώς μέχρι πρόσφατα αντλούσαν τα σχετικά στοιχεία από τις ΔΟΥ ή άλλες κρατικές υπηρεσίες. Στο εξής, θα μπαίνουν στην πλατφόρμα και εισάγοντας τον ΑΦΜ του δανειολήπτη θα έχουν απευθείας πρόσβαση στη βάση δεδομένων του Τaxis (δηλώσεις εισοδήματος, ακίνητης περιουσίας κ.ά.) καθώς επίσης και στα στοιχεία του ΕΦΚΑ.
Σε αυτό το φόντο, σύμφωνα με υπολογισμούς τραπεζιτών, από τους περίπου 100.000 δανειολήπτες που βρίσκονται σήμερα σε δικαστική προστασία, πάνω από το 1/4 κινδυνεύει να την απολέσει μετά τον ηλεκτρονικό επανέλεγχο.
Από «κόσκινο», σύμφωνα με έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας, θα περάσουν δάνεια ύψους 12,9 δισ. ευρώ, που οι δανειολήπτες τους τελούν υπό το καθεστώς του Ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) και, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «αναδεικνύεται ως ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας η ταχεία εκδίκαση και εκκαθάριση των εν λόγω ανοιγμάτων».
Πρόκειται για την εφαρμογή του μέτρου που πέρασε ο ΣΥΡΙΖΑ και ενεργοποιείται και με την καθιέρωση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας από την κυβέρνηση ΝΔ με φόντο την κλιμάκωση των πλειστηριασμών, των εκβιασμών και των απειλών από τις τράπεζες και τα διάφορα funds.
«Διασταυρώσεις» με τα «κριτήρια» των τραπεζών
Οι «κόφτες» με την απευθείας διασταύρωση των φορολογικών και περιουσιακών στοιχείων ισχύουν ήδη με την «παράλληλη» πλατφόρμα που τέθηκε σε λειτουργία από 1/7/2019, όπως ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, και αφορά βέβαια όσους υποβάλλουν αίτημα «προστασίας» από την παραπάνω ημερομηνία μέχρι και 31 Δεκέμβρη 2019, που έχει ημερομηνία λήξης ακόμη και αυτό το μεταβατικό καθεστώς.
Και σε αυτήν την περίπτωση, μέσω της πλατφόρμας, όπου οι ενδιαφερόμενοι καταθέτουν την αίτηση, οι τράπεζες ανακτούν αυτόματα τα κάθε είδους φορολογικά στοιχεία και ταυτόχρονα αίρεται το τραπεζικό απόρρητο για 5 έτη πριν από την υποβολή της δήλωσης, στο όνομα της αντιμετώπισης των «στρατηγικών κακοπληρωτών».
Σε περίπτωση «ψευδούς» δήλωσης, η «θιγόμενη» τράπεζα μπορεί να προχωρήσει σε «αναγκαστική εκτέλεση» (πλειστηριασμό), ενώ η οφειλή προσαυξάνεται με επιτόκιο 5%.
Θυμίζουμε ότι η πρόσκαιρη προστασία των λαϊκών νοικοκυριών για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια στην πρώτη κατοικία, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
- Το οικογενειακό εισοδηματικό κριτήριο της «προστασίας» συμπιέστηκε στα 12.500 ευρώ και για το ζευγάρι έως 21.000 ευρώ, με προσαύξηση κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί.
- Οι συνολικές καταθέσεις στις τράπεζες του «αιτούντος προστασία», της συζύγου και των εξαρτώμενων μελών δεν θα ξεπερνούν τα 15.000 ευρώ. Μάλιστα, στο ποσό αυτό αθροίζονται και άλλα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη (κινητές αξίες, εξαγοράσιμα ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής κ.ά.).
- Το υπόλοιπο του στεγαστικού δανείου μαζί με πανωτόκια και προσαυξήσεις δεν ξεπερνά τα 130.000 ευρώ.
- Η αξία της κατοικίας δεν μπορεί να ξεπερνά τα 250.000 ευρώ και τα 175.000 ευρώ για επιχειρηματικά δάνεια με υποθήκη πρώτης κατοικίας.
Να σημειωθεί ότι τα παραπάνω κριτήρια ισχύουν συγκεντρωτικά, δηλαδή πρέπει όλα να πληρούνται ταυτόχρονα.
Μεταξύ άλλων τα παραπάνω δείχνουν και το μέγεθος του κακόγουστου αστείου περί «στρατηγικών κακοπληρωτών», αφού στην πραγματικότητα η «ψιλή κρησάρα», από την οποία περνάνε έτσι κι αλλιώς τα λαϊκά στρώματα, σηματοδοτεί πως οι τραπεζικοί όμιλοι θα ψάχνουν απλά μια «αφορμή» για να πετάξουν εκτός προστασίας χιλιάδες.
Λεόντειοι όροι...
Λεόντειοι όροι προβλέπονται και για τις ρυθμίσεις «διευκόλυνσης» που προσφέρουν οι τράπεζες σε όσους ενταχθούν στη ρύθμιση.
Ενδεικτικά, η «πρόταση ρύθμισης του πιστωτή» αποτελεί «εκτελεστό τίτλο». Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση «αθέτησης των υποχρεώσεων αποπληρωμής», η τράπεζα θα μπορεί άμεσα να προχωρά σε πλειστηριασμό χωρίς τη διαμεσολάβηση των δικαστηρίων.
Μάλιστα, σε περίπτωση δικαστικής προσφυγής, η συζήτηση της αίτησης προσδιορίζεται κατά απόλυτη προτεραιότητα μέσα σε 6 μήνες από την κατάθεσή της, μαζί με την οποία συνυποβάλλεται όλο το υλικό που έχει συγκεντρωθεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Μεταξύ άλλων, το αντιλαϊκό νομοθετικό οπλοστάσιο περιλαμβάνει:
--Αυτόματη άρση (με απόφαση των ίδιων των τραπεζών) της παρεχόμενης προστασίας, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στις αποπληρωμές των δόσεων. Μάλιστα, η αποβολή από το καθεστώς «προστασίας» επέρχεται σε περίπτωση που το συνολικό ποσό της καθυστέρησης ξεπερνά την αξία τριών μηνιαίων δόσεων, είτε αυτές είναι διαδοχικές είτε όχι.
-- Απόρριψη της αίτησης, πριν από τη δικαστική προσφυγή, σε περιπτώσεις όπως μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων σε συγγενικά πρόσωπα ή πώληση ακίνητης περιουσίας σε τρίτα πρόσωπα.
-- Αυτόματη έξοδος από τις διαδικασίες δικαστικής προστασίας σε περιπτώσεις οφειλετών που αιτούνται και πετυχαίνουν την αναβολή των δικαστικών αποφάσεων.
...και ένταση της καταστολής
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση της ΝΔ έρχεται να «χτίσει» πάνω στα «κεκτημένα» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και σε ό,τι αφορά την ένταση της καταστολής απέναντι στο εργατικό και λαϊκό κίνημα και την πάλη του ενάντια στους πλειστηριασμούς.
Ετσι, τα όσα νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ άλλων με τη διενέργεια πλειστηριασμών αποκλειστικά και μόνο με ηλεκτρονικά μέσα και τη νομοθέτηση της αυτεπάγγελτης δίωξης για «αδικήματα» όπως η «απειλή» και η «διατάραξη οικιακής ειρήνης» σε βάρος συμβολαιογράφων που διενεργούν πλειστηριασμούς, «εμπλουτίζονται» τώρα από τις σοβαρές αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας που φέρνει η ΝΔ (αλλαγές που μπαίνουν σήμερα για συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής), μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και αυτές που αφορούν δράσεις του εργατικού - λαϊκού κινήματος, όπως π.χ. μια συμβολική κατάληψη, αφού προβλέπουν έως και 3 χρόνια φυλάκισης «σε όποιον παράνομα εισέρχεται και παραμένει» σε δημόσια κτίρια (νοσοκομεία, πρεσβείες, δικαστήρια, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, ΔΕΗ κ.λπ.) «και προκαλεί έτσι διακοπή ή σοβαρή διατάραξη της ομαλής διεξαγωγής της υπηρεσίας».
Παράλληλα, προβλέπεται και η επιπλέον παροχή νομικής προστασίας σε τραπεζικά στελέχη που εμπλέκονται σε αναδιαρθρώσεις δανείων, μεταξύ άλλων με τη δίωξη για το αδίκημα της απιστίας για τα τραπεζικά στελέχη, μόνο κατόπιν μήνυσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου