Η επιστολή του υπουργού Οικονομικών στους "θεσμούς"
Σε απάντηση της προκαταρκτικής έκθεσης των θεσμών σχετικά με τα μέτρα για τις συντάξεις
και τον ΦΠΑ, τις οποίες πρόσφατα νομοθέτησαν και εφάρμοσαν οι ελληνικές αρχές, καθώς
και τις απόψεις που εκφράστηκαν στην έκτακτη τηλεδιάσκεψη του Euroworking Group της
20ης Δεκεμβρίου, θα ήθελα να αποσαφηνίσω τα παρακάτω...
Αναφορικά με το μέτρο για τις συντάξεις, αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο ο πρωθυπουργός όσο
και εγώ έχουμε ξεκαθαρίσει δημόσια, και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, ότι...
αυτή είναι μια
εφάπαξ πληρωμή και δεν υπάρχει πρόθεση να αποτελέσει μόνιμο κομμάτι της μεταρρύθμισης
του συνταξιοδοτικού, που τέθηκε πρόσφατα σε εφαρμογή. Αναφορικά με την προσωρινή
αναστολή του ΦΠΑ για επιλεγμένα νησιά του Αιγαίου, το μέτρο περιορίζεται μόνο στο 2017
και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου στον προϋπολογισμό του 2017.
Οι ελληνικές αρχές παραμένουν απολύτως δεσμευμένες στην εκτέλεση της συμφωνημένης
δημοσιονομικής πορείας η οποία βασίζεται σε στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης
του 0,5%, 1,75% και 3,5% του ΑΕΠ για το 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα. Οι ελληνικές αρχές
θα ενεργοποιήσουν τον έκτακτο δημοσιονομικό μηχανισμό (contingency fiscal mechanism), ο
οποίος περιλαμβάνεται στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης, όπως περιγράφεται στο Νόμο
4389/16, σε περίπτωση που τα στοιχεία τα οποία θα επικυρώσει η Eurostat δείχνουν ότι οι
παραπάνω δημοσιονομικοί στόχοι δεν έχουν επιτευχθεί. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση που
τα αποτελέσματα του προϋπολογισμού για το 2016 δεν επιτυγχάνουν τον συμφωνημένο
στόχο, γεγονός που θεωρούμε εξαιρετικά απίθανο, οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να λάβουν
αντισταθμιστικά μέτρα στο πεδίο των δαπανών για τις συντάξεις, για να καλύψουν τη
διαφορά ανάμεσα στο αποτέλεσμα και τον δημοσιονομικό στόχο του 2016.
Eπί της διαδικασίας, αναγνωρίζω ότι μέτρα με δημοσιονομικές επιπτώσεις πρέπει να
συζητούνται και να συμφωνούνται με τους θεσμούς, στο πλαίσιο των δεσμεύσεών μας από το
Μνημόνιο.
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση μίας μόνιμης δημοσιονομικής υπεραπόδοσης σε
σχέση με τους στόχους του προγράμματος, όπως αυτή διαπιστώνεται από τα ετήσια
αποτελέσματα του προϋπολογισμού που επικυρώνει η Eurostat, οι ελληνικές αρχές θα
συμφωνήσουν με τους θεσμούς, στο πλαίσιο των αξιολογήσεων, σχετικά με τη χρήση του
διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου. Αναγνωρίζουμε ότι ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος
μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε στοχευμένα μέτρα για την ενδυνάμωση της κοινωνικής
προστασίας (ειδικά στο Πρόγραμμα για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης) και/ή για τη
μείωση των φορολογικών βαρών που προκύπτουν από τις μνημονιακές δεσμεύσεις. Ειδάλλως,
θα χρησιμοποιήσουμε την υπεραπόδοση για τη δημιουργία ενός «μαξιλαριού ρευστότητας»
(cash buffer) ή/και για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Οι ελληνικές αρχές αναγνωρίζουν πλήρως ότι τα ανακοινωθέντα του Eurogroup στις 25 Μαΐου
και στις 5 Δεκεμβρίου βασίζονται στη διαρκή αφοσίωση στις δεσμεύσεις του Μνημονίου.
Ελπίζω ότι αυτές οι διευκρινίσεις επανεπιβεβαιώνουν στο Eurogroup την απόλυτη δέσμευση
μας να παραμείνουμε συμμορφωμένοι με τις υποχρεώσεις μας που απορρέουν από το
Μνημόνιο, τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας της συνεργασίας με τους εταίρους
μας.
Η επιστολή (το πρωτότυπο κείμενο)
Dear Mr. President,
Dear Managing Director,
In response to the institutions' preliminary assessment of the measures on pensions and VAT
which were recently legislated and implemented by the Greek authorities and the views
expressed at the extraordinary EWG teleconference on 20 December, I would like to clarify the
following.
As regards the pension measure, please note that both the Prime Minister and myself have
made it publicly clear, and will continue to do so, that this is a one-off payment that is not
intended to become a permanent feature of the recently enacted pension reform. As regards
the temporary suspension of the VAT for selected Aegean islands, the measure is limited to
2017 only and is fully funded in the 2017 budget.
The Greek authorities remain fully committed to pursue the agreed fiscal path that is based on
primary surplus targets of 0.5, 1.75 and 3.5 percent of GDP in 2016, 2017 and 2018
respectively.
The Greek authorities will activate the contingency fiscal mechanism, put in place
in the context of the first review, as foreseen in Law 4389/16, in case outturn data validated by
Eurostat shows that those agreed targets were not met. In particular, in the event that the
budgetary outturn for 2016 does not meet the agreed target, which we consider extremely
unlikely, the Greek authorities commit to undertake compensatory measures in the area of
pension expenditures, to make up the difference between the outcome and the fiscal target for
2016.
On process, I recognize that measures with fiscal implications need to be discussed and agreed
with the institutions in line with our MoU commitments. In particular, in case of permanent
fiscal over-performance vis-à-vis the programme targets as confirmed by the annual budgetary
outturns validated by Eurostat, the Greek authorities will agree with the institutions, in the
context of the reviews, on the use of the available fiscal space. We recognize that the available
fiscal space may be used on targeted measures to strengthen social protection (especially the
Social Solidarity Income Programme) and/or to reduce tax burdens subject to MoU
commitments.
Otherwise, we will use the over-performance to build cash buffers and/or clear
arrears.
The Greek authorities fully recognize that the Eurogroup statements of 25 May and 5
December are premised on continuous adherence to the MoU commitments.
I hope that these clarifications reassure the Eurogroup on our full commitment to remain
compliant with our obligations under the MoU, both as regards the substance as well as the
process of cooperation with our partners.
Yours faithfully
Euclid Tsakalotos
Minister of Finance
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου