Αρχικά ακούστηκε σαν τζιχαντιστική μεγαλομανία. «Θα κατακτήσουμε τη Ρώμη, θα σπάσουμε τους σταυρούς σας και θα σκλαβώσουμε τις γυναίκες σας». «Κάθε Μουσουλμάνος είναι ένας σταυροφόρος, ειδικά στις ΗΠΑ, στη Μεγάλη Βρετανία, την Αυστραλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία». «Αυτό που η Δύση θα κληθεί να αντιμετωπίσει θα είναι πολύ πιο τρομαχτικό από οτιδήποτε έχει συμβεί στο παρελθόν»...
Αυτά έγραψε το Dabiq, το ηλεκτρονικό περιοδικό του Ισλαμικού Κράτους τον περασμένο Φεβρουάριο, μόλις μερικές εβδομάδες μετά την αιματηρή επίθεση στο σατιρικό περιοδικό Charlie Hebdo στο Παρίσι. Τώρα, ξέρουμε ότι οι εξτρεμιστές τζιχαντιστές...
εννοούσαν αυτά που έγραφαν.
Μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα υπήρχε μόλις ένα περιστατικό κατά το οποίο βομβιστές - καμικάζι είχαν ανατιναχθεί σε μία μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα, αυτό του Λονδίνου το 2005. Τώρα οι ευρωπαϊκές αρχές πιστεύουν ότι όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αντέδρασαν άμεσα στο τρομοκρατικό χτύπημα στο Παρίσι, αυστηροποιώντας τους ελέγχους στα σύνορα, στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τα αεροδρόμια και άλλους πιθανούς στόχους. Οι μυστικές υπηρεσίες έβαλαν στο μεταξύ στο μικροσκόπιο τους χιλιάδες υπόπτους.
Στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης το Ισλαμικό Κράτος φαίνεται όμως μέχρι στιγμής να κερδίζει τον «πόλεμο», με τις αρμόδιες αρχές παγκοσμίως να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, αναφέρει το Spiegel.
Μια φρικιαστική και συνάμα «ρομαντική» διαδικτυακή προπαγάνδα
Οι επιθέσεις στο Παρίσι γεννούν φόβους ότι οι Ισλαμιστές θα ριζοσπαστικοποιηθούν ακόμη πιο πολύ κι ότι θα περάσουν από τον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας στον πραγματικό κόσμο.
Οι μελετητές του Ισλαμιστικού κινήματος έχουν καταγράψει 46.000 λογαριασμούς στο Twitter ως προπαγανδιστές και υποστηρικτές του Ισλαμικού Κράτους. Στο μεταξύ περίπου 1.000 βίντεο του Ισλαμικού Κράτους κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Μερικά απεικονίζουν σε αργή κίνηση καρέ προς καρέ αποκεφαλισμούς, μαζικές εκτελέσεις διά τουφεκισμού, σφαγές την ίδια στιγμή που άλλα δείχνουν παιδιά να γελούν στο σχολείο, έντεχνα σκηνοθετημένες αγροτικές σκηνές και τροχονόμους να διευθύνουν την κίνηση. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: «Κοιτάξτε πόσο ισχυρό και μαγευτικό είναι το Χαλιφάτο».
Μιλώντας λίγο πριν τις επιθέσεις στο Charlie Hebdo, ο πολιτικός αναλυτής και ανταποκριτής της εφημερίδας Independent στη Μέση Ανατολή Πάτρικ Κόκμπερν, παρατηρούσε: «Το Ισλαμικό Κράτος είναι ειδήμων στη χρήση του ίντερνετ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το κάνει αυτό για να στρατολογήσει νέα μέλη. Ξέρετε, είναι πολύ συναρπαστικό για τους νεαρούς μουσουλμάνους να έχουν το δικό τους Χαλιφάτο. Ειδικά για τους σουνίτες που έχουν υποστεί πολλές διώξεις από του σιίτες, είναι πολύ ελκυστικό το να σημειώνουν τώρα νίκες εις βάρος τους. Έτσι λοιπόν χρησιμοποιούν το ίντερνετ ως μέσο για να διασπείρουν τον τρόμο και μάλιστα το κάνουν με εξαιρετική επιτυχία. Δημοσιεύουν φωτογραφίες με τις θηριωδίες τους, τους αποκεφαλισμούς σιιτών. Πρόκειται για μία στρατηγική του φόβου η οποία δουλεύει».
Υπάρχει όμως και μία άλλη πλευρά, που δεν έχει σχέση με τη φρίκη. Σε ένα βίντεο 9,5 λεπτών που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο υπό τον τίτλο «Η πανηγυρική μέρα ενός Μουτζαχεντίν», ο Γιουσέφ ο Γερμανός, ένας τζιχαντιστής με μπλε μάτια και κόκκινο μούσι οδηγεί ένα μικρό αυτοκίνητο στο οποίο επιβαίνει και ο γιος του. Κατεβαίνουν σε μία αγορά γεμάτη από προϊόντα. Αγοράζει πάνες, σοκολάτες, κι ένα παιχνίδι απομίμηση ενός Καλάσνικοφ για τον μικρό γιο του, που είναι ντυμένος με τη στολή του Ισλαμικού Κράτους.
Αυτή είναι η συναισθηματική και επαγγελματικά γυρισμένη «πραγματικότητα» που το Ισλαμικό Κράτος προπαγανδίζει στους υποστηρικτές του ανά τον κόσμο. Αντίθετα με την κοινή άποψη ότι τα βίντεο τρόμου της οργάνωσης είναι αυτά που πείθουν τους νέους να στρατολογηθούν στο Ισλαμικό Κράτος, αυτή η ρομαντική παρουσίαση της τζιχάντ είναι πολύ πιο αποτελεσματική.
Το κοινωνικό προφίλ των ανθρώπων στους οποίους απευθύνονται οι τζιχαντιστές είναι άνθρωποι με περιορισμένες προοπτικές και ζοφερές προοπτικές για το μέλλον.
«Το Ισλαμικό Κράτος είναι η πρώτη εξτρεμιστική ομάδα που έχει αντιληφθεί τι μπορεί να καταφέρει μέσα από την προπαγάνδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», παρατηρεί ο πρώην πράκτορας του FBI Αλί Σουφάν. Η πρωτοτυπία της προπαγάνδας του Ισλαμικού Κράτους είναι επίσης ότι έχει καταστήσει την οργάνωση… παγκόσμιο brand. Διαθέτει το δικό του σήμα: μια μαύρη σημαία που απεικονίζει την πρώτη σούρα του Κορανίου. Οι υποστηρικτές τους χρησιμοποιούν μία άδεια ρητορική όπως το «Δόξα τω Θεώ». Ακούνε μέχρι και τη δική τους μουσική, γνωστή ως Nasheed.
«Είναι πολύ περίεργο τη σήμερον ημέρα που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υποτίθεται ότι αποτελούν μία προοδευτική τομή, όπως αποδείχτηκε στις περιπτώσεις των εξεγέρσεων σε Αίγυπτο, Λιβύη και Συρία όπου χρησιμοποιήθηκαν για τη διασπορά πληροφοριών εναντίον του καθεστώτος φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά, το να χρησιμοποιούνται ως δίαυλος για να βαθαίνουν τα χάσματα», θα πει ο Πάτρικ Κόκμπερν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου