Όσο και αν φαίνεται απίστευτο η πρώτη πρόταση για τη δημιουργία ΜΕΤΡΟ
στην Ελλάδα κατατίθετο επισήμως τον Σεπτέμβριο του 1921. Η πρόταση
κατατέθηκε από την «Εταιρεία Σιδηροδρόμων Αθηνών-Πειραιώς» και προέβλεπε
τη δημιουργία υπόγειου δικτύου από Ομόνοια προς Σταδίου και από εκεί
κάνοντας τον γύρο της Ακροπόλεως θα κατέληγε στο Θησείο.
του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΣΚΙΑΔΑ
Οι ομοιότητες με τις γραμμές που τελικά χαράχθηκαν μετά από οκτώ δεκαετίες ήταν εντυπωσιακές. Προβλεπόταν να περνά κάτω από την πλατεία Ομονοίας, με σταθμό στην αρχή της οδού Πανεπιστημίου, άλλον σταθμό στην Κοραή και από εκεί Ηρώδου του Αττικού, Βασιλέως Κωνσταντίνου, Όλγας και Βασ. Αμαλίας, σταθμό στου Μακρυγιάννη και στη συνέχεια τέρμα στο Θησείο.
«Θα γίνει ένας μικρός Μιτροπολιταίν εν συγκρίσει με τον...
Μιτροπολιταίν των
Παρισίων ή του Λονδίνου, ο οποίος μέλλει να εξυπηρετήση μεγάλας ανάγκας
όχι μόνον αυτών, οι οποίοι κατοικούν εντός της περιφερείας ταύτης, αλλά
και όλων των κατοίκων και των περιηγητών», έγραφε ο υπέρμαχος του μετρό
εκδότης Πέτρος Α. Γιάνναρος. Αναμενόταν δε το Μετρό να απαλλάξει τους
κατοίκους της πρωτεύουσας από τις καθυστερήσεις!
«Διότι καθώς έχουν σήμερα αι Αθήναι, με την αθλιεστάτην των συγκοινωνίαν», έγραφε ο ίδιος τον Σεπτέμβριο 1921, «ημπορείτε να υπολογίσετε ότι χάνετε το ήμισυ της ημέρας σας εις τας στάσεις των τραμ και το άλλο ήμισυ εντός των τραμ». Επίσης, αναμενόταν ο εξωραϊσμός των περιοχών με την κατασκευή καλαίσθητων επίγειων σταθμών. Και μόλις θα γινόταν η γραμμή αυτή τότε το δίκτυο θα μπορούσε να επεκταθεί «μέχρι του βάθους των συνοικιών και των προαστίων», όπως συνέβαινε σε όλες τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.
«Διότι καθώς έχουν σήμερα αι Αθήναι, με την αθλιεστάτην των συγκοινωνίαν», έγραφε ο ίδιος τον Σεπτέμβριο 1921, «ημπορείτε να υπολογίσετε ότι χάνετε το ήμισυ της ημέρας σας εις τας στάσεις των τραμ και το άλλο ήμισυ εντός των τραμ». Επίσης, αναμενόταν ο εξωραϊσμός των περιοχών με την κατασκευή καλαίσθητων επίγειων σταθμών. Και μόλις θα γινόταν η γραμμή αυτή τότε το δίκτυο θα μπορούσε να επεκταθεί «μέχρι του βάθους των συνοικιών και των προαστίων», όπως συνέβαινε σε όλες τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.
Ακολούθησε όμως η Μικρασιατική Καταστροφή και οι μεγάλες περιπέτειες. Τα σχέδια έμειναν στα χαρτιά και το Μετρό άργησε να έρθει στην ελληνική πρωτεύουσα μια ολόκληρη ογδοηκονταετία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου