κλειστής ομάδας πολιτικών και πανεπιστημιακών, χωρίς καμία επαφή με το κοινό αίσθημα. Ήδη οι τοπικές κοινωνίες, τα διάφορα ιδρύματα, σύλλογοι και επιστημονικές εταιρείες, διοργανώνουν τις δικές τους εκδηλώσεις.
- Υπάρχουν ασφαλώς αξιόλογα μέλη, ιδιαίτερα οι τρεις Βρετανοί ιστορικοί Marc Mazower, Roderick Beaton και Richard Clogg. Και διεθνώς διακεκριμένοι ιστορικοί είναι και έχουν ασχοληθεί ενδελεχώς με την ελληνική ιστορία. Ο Mozower μάλιστα είναι ο μόνος που έχει επισημάνει ότι η Ελληνική Επανάσταση υπήρξε το πρότυπο και το πείραμα για τις εθνικές επαναστάσεις του 19ου αιώνα. Το γεγονός ότι οι επιστήμονες αυτοί δεν έχουν σχέση με το ελληνικό πολιτικό στερέωμα, τους προσδίδει εχέγγυα αμεροληψίας και σοβαρότητας.
- Από εκεί και πέρα, στο ελληνικό δυναμικό, και πλην κάποιων αξιόλογων εξαιρέσεων, η σύνθεση της επιτροπής μοιάζει να προέκυψε από ένα είδος ιδεολογικής και κομματικής ποσόστωσης και όχι από μία επιλογή επιστημονικών προσωπικοτήτων επιλεγμένων με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια. Η συντριπτική πλειοψηφία των μελών, ακόμα και αυτών με λαμπρή επιστημονική διαδρομή, δεν έχουν απολύτως καμμία πρωτογενή επιστημονική συμβολή για την Επανάσταση (απόψεις ασφαλώς έχουν, αλλά απόψεις έχουν και οι άσχετοι).
- Απουσιάζουν εκκωφαντικά από την Επιτροπή ιστορικοί επιστήμονες εξειδικευμένοι στην περίοδο της Επανάστασης, όπως ο καθηγητής του πανεπιστημίου Πατρών Αθ. Φωτόπουλος, ο Νίκος Γιαννόπουλος, ειδικός στην στρατιωτική ιστορία της Επανάστασης και στην στρατηγική του Κολοκοτρώνη, ο ειδικός στην οθωμανική ιστορία Δημήτρης Σταθακόπουλος, ο βιογράφος του Γρηγορίου του Πέμπτου Γιώργος Κεκαυμένος κ.ά. Κανείς από τους ειδικούς στο αντικείμενο δεν προσκλήθηκε. Ίσως δεν ενδιέφερε κάν αυτό το κριτήριο.
- Εντυπωσιάζει το γεγονός ότι απουσιάζει από την σύνθεση ο πρώην υπουργός Α. Ζαίμης, που και γιά ιστορικούς αλλά και ουσιαστικούς λόγους θα έπρεπε να συμμετέχει στην Επιτροπή, μιάς και έχει εργασθεί συστηματικά επί δεκαετίες για την έρευνα των αρχείων της Επανάστασης.
- Η πρόσφατη αποχώρηση από την Επιτροπή των Ελευθερίου Κουσούλη και Αντώνη Παπαγιαννίδη γιά λόγους αρχής ενισχύει την υποψία ότι υπάρχει ιδεολογικό πρόσημο, κατεύθυνση και αποκλεισμοί.
- Το χειρότερο θα ήταν να αγνοηθεί η ουσία των γεγονότων, που είναι η σταθερή προσήλωση του ελληνικού έθνους στην υπέρτατη αξία της Ελευθερίας. Και ο εορτασμός της επετείου να περιστραφεί γύρω από κοινοτυπίες στην καλύτερη περίπτωση και στο γνωστό «αντι-εθνικιστικό» και «προοδευτικό» αυτομαστίγωμα στην χειρότερη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου